cuba-alies-marjanne.reismee.nl

Havana en Soroa



25-01-2020


Vanochtend vroeg werd ik wakker en voelde mij een beetje misselijk, gaat wel over. De regen kwam met bakken naar beneden en heeft erg lang aangehouden.

De misselijkheid ging niet over en ook de buikloop had zich ook ingezet, een grote ramp. Alies is alleen wezen ontbijten. Bij het laatste toiletbezoek was er geen water meer in de pot, jammer maar helaas.

Om 9 uur werden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan en de auto op te halen. De rit duurde voor mij erg lang. Ik had erg veel last van de uitlaatgassen, Havana is een erg vervuilde stad wat betreft de uitlaatgassen, ze hebben hier nog nooit van een roetfilter gehoord en alleen de huurauto’s hebben een schone uitstoot. De oldtimers die hier rijden zijn allemaal van voor 1955 en worden wel

goed onderhouden wat de buitenkant betreft.

Toen we op de luchthaven aankwamen had ik inmiddels al een plastic zakje in mijn handen, die had ik na het uitstappen dan ook direct nodig, mens wat was ik misselijk. Dit was gelukkig de laatste keer.

Op naar de auto verhuur, een Fransman vertelde dat je iemand buiten moest aanschieten die dan alvast de papieren in orde kon maken. Alies draait zich om, ziet een man met een blauw overhemd en geeft hem onze voucher, gelijk klaar. We stonden op de lijst en er moesten alleen nog formulieren ingevuld te worden. Of alleen ik of ook Alies ging rijden: allebei. Paspoorten er weer bij, rijbewijs etc. Volgens ons staat nu nr van het rijbewijs van Alies bij mijn paspoort en andersom, jammer maar helaas. Eerst nog even € 345.00 betaald voor borg en verzekering en toen was ons geld zo goed als op. Bij het afgeven van de sleutel werd er verteld dat er 6 ltr in de tank zat en dat we de auto ook met 6 ltr dienden in te leveren. Op naar de pomp. Daar sta je gemakkelijk een uurtje in de rij. Eindelijk bij de pomp aangekomen om te tanken, lijkt dat je vooraf dient te betalen. Ik denk dat er wel 10 man voor mij waren. Daar was opeens een vriendelijke man die aan alle wachtende mannen gevraagd heeft of ik voor mocht daar ik andere benzine nodig heb dan zij, geen probleem. Ben ik aan de beurt, is de benzine op. Door naar de volgende pomp, 10 km verder. Daar konden we direct tanken en later betalen.

Op naar ons volgende slaapadres. Alies rijdt en ik navigeer. Niet alle afslagen worden met naam genoemd op de snelweg, we zijn dus niet helemaal in 1 keer goed gereden maar uiteindelijk wel gevonden. We reden het huis voorbij en ik herkende de naam, stoppen omdraaien en de landlady stond al te wachten. Na de auto geparkeerd te hebben moesten we direct betalen maar wij hadden geen geld meer. Zij vertelde dat de bank in de buurt open was. Eerst terug naar de kamer om de bevestiging in te kijken. Gelukkig heb ik thuis niet alleen de adressen geprint maar ook alle facturen, en wat blijkt: alles was betaald. We hoefden dus niet plotsklaps naar de bank, hadden we dat maar wel gedaan…… Het enige dat ik wilde was liggen en slapen. Na 2 uurtjes werd ik wakker en zei dat we eigenlijk wel naar de bank moesten gaan daar het morgen zondag was, helaas bank reeds dicht.

Dit houd in 2 dagen geen eten en geen koffie, Jan Kaas op Safari. Gelukkig hebben we genoeg noodrantsoen bij ons en aan de andere kant, niet slecht voor de lijn.

Om 18.00 uur ben ik gaan slapen Alies kwam een uurtje later. We hebben zijn we geslapen tor 5.30 en toenhadden we het wel gehad met slapen. Daarna nog wat liggen soezen maar het was echt wel klaar.

26-01-2020

Als eerste de taalgidsje erbij gehaald om te kijken wat ontbijt in het Spaans is. Volgens mij zijn alle B&B incl. ontbijt. Ik naar buiten om te kijken wat het weer was en daar stond onze landlady al te wachten. iPad erbij gehaald met de door mij opgeschreven woordjes en zij zei dat dit niet het geval is. We hebben alleen nog peso’s en ik vroeg of we koffie konden krijgen en met peso’s betalen. Ja dat kon het kostte 2 CUC, maar die hebben we niet. Geen idee wat ze gaat berekenen maar Alies had haar koffie, beetje erg sterk maar wel koffie. Alies was dikke maatjes met onze landlady, zij kwam met 1 foto aan van haar kleinkind, helemaal trots en Alies liet de foto’s zien van alle 7 kleinkinderen.


Nog even nagekeken of we alles hadden ingepakt, ook mijn persoonlijke portemonnee die had ik niet meer nodig, geld was toch op maar de pasjes zaten er nog in. Ik open de portemonnee en tot onze stomme verbazing daar nog € 50.00 in, feestje ?.

Rond 9.30 uur zijn we vertrokken de bergen in om langs de kust naar Vinales te rijden. Even nadat we Soroa uitgereden waren, kwamen we een hotel tegen daar konden we de € 50.00 wisselen, hoera we konden weer eten kopen.

Prachtige rit door de bergen en redelijk wat foto’s gemaakt. Het schiet niet echt op met de wegen. Het is een afstand van ongeveer 95 km en we hebben er 4.5 uur over gedaan maar we hebben alle tijd. In Vinales konden we onze B&B niet vinden, 2 x de weg op en neer en maar zoeken. We zochten huis nr 175E en het laatste nr was 173. Er zat iemand buiten op nr 167 en die heeft ons verteld waar we heen moesten, pal om de hoek.

Heel aardige jonge meid die ons verwelkomde, haar moeder kwam direct met een citroendrankje aan. We hebben een aparte kamer met eigen ingang. Ziet allemaal netjes uit. Daarna even naar het centrum gelopen om te kijken waar we vanavond gaan eten. Alles is hier de helft goedkoper dan in Havana.


Reacties

Reacties

Arnoud

Beterschap! Hopelijk blijf je de rest van de vakantie verschoond van verdere gezondheids problemen. Cuba heeft al genoeg uitdagingen voor jullie.

chiara

Hey Marjanne, Het is zalig om jouw verhalen te lezen. Nog veel liever hoor ik ze jou vertellen, maar dat komt nog wel. Je hebt zo'n directe betrokken schrijfstijl, ik voel me gelijk in Cuba. t'Is me wel een reis vol verrassingen en uitdagingen! Gelukkig ben je positief ingesteld en ga je niet bij de pakken zitten. Geniet ervan, groetjes aan Alies en voor jou een dikke knuffel.

Douwe

Dit scenario komt me een beetje bekend voor, verandering van lucht en eten, daar zullen we het maar op houden. Verder lees ik dat Cuba iets minder is georganiseerd dan ons land. Maar ik lees ook dat jullie veel zien en er wel lol in hebben en creativiteit in het oplossen van probleempjes viert hoogtij. Verder veel lol en geniet van de natuur en de mooie auto's, de buitenkant dan. Veel plezier daar.

Coby

Spannende verhalen Marjanne, er is nog niet zoveel veranderd in 18 jaar tijd toen wij in Cuba waren. Geniet ervan en hopelijk ben je weer snel oké.?

Johan

Toch mooi dat wanneer het verstandig is om je maag en darmstelsel wat rust te gunnen de voorzienigheid zorgt dat je niet meer naar de bank kunt en je vergeet dat je nog geld hebt. Toch?
Veel plezier nog.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!