cuba-alies-marjanne.reismee.nl

Colon - Matanzas

01-02-2020

Helaas is niet aan ons gevraagd wat wij wilden hebben voor het ontbijt en wij zijn ook vergeten om aan te geven wat wij wilden hebben. Daar kwam de koffie, het gebakken ei, de broodjes, boter, sap en een berg fruit. Toch maar even gevraagd of ik misschien thee kon krijgen, geen probleem.

Direct na het ontbijt zijn we op weg gegaan naar het vliegveld van Varadero m de auto in te leveren.

Het is maar 90 km en we hebben er bijna 2 uur over gedaan, de weg er naartoe was niet al te best. Even voor 10 uur waren we ter plekke. Auto ingeleverd en een taxi genomen naar ons laatste slaap adres in Matanzas. Het tarief was aan de hoge kant maar dat kwam omdat waar ij moesten worden afgezet voorbij het het centrum van Matanzas lag. Geen idee hoe de man hieraan kwam want ons adres lag vóór het centrum. Het bleek, toen wij eenmaal in de taxi zaten, dat hij helemaal geen idee had waar wij naar toe moesten. Bij de 1e afslag ging hij rechts waar hij link had moeten gaan.

Toch maar even maps-me erbij genomen en hem verteld hoe hij moest rijden. Eerst nog even zijn zoon gebeld, al rijdende, want hijzelf sprak geen Engels. Aan zoonlief uitgelegd dat ik de weg wel wist en aan zijn vader de aanwijzingen zou doorgeven. Toch nog eigenwijs een keer geprobeerd een afslag naar links willen nemen maar dat kon ik nog net voorkomen.

We waren erg vroeg op ons logeeradres maar konden wel even de kamer alvast zien en de bagage achterlaten. Alies zei direct bij het betreden van de kamer, het is hier wel vies. Wij zijn gaan wandelen en hebben overlegt of we daar wel wilden blijven voor 1 nacht of dat we ergens anders naar toe zouden gaan. We hebben besloten daar toch maar te blijven.

We zijn een stukje naar het centrum langs de kust gelopen, 2 km ongeveer, toen we erachter kwamen de verkeerde kant op te lopen. Omgedraaid en de andere kant opgelopen. Het was een zonnige dag maar niet warm genoeg om aan het strand te gaan liggen.

Na 5 km kwamen we aan in het centrum. Langs het water lag een soort van boulevard waar allemaal verschillende beelden van staal stonden, erg leuk om te zien. We hebben daar wat rondgelopen en een hapje gegeten. Het was de 1e keer dat we zoveel winkels bij elkaar gezien hebben.

Op de terugweg zagen we de donkere wolken al aankomen. We besloten ergens even koffie te gaan drinken. Daar waren we nog niet binnen of het begon te hozen. Toen de regen ophield zijn we op het gemakje naar “onze” casa gelopen.

De kamer was helemaal schoon gemaakt en zag er prima uit. De zoon des huizes was er ook en hij sprak redelijk Engels. We hebben een poosje met hem zitten praten. Hij vertelde dat hij 2 jaar in Spanje had gewoond en daar zijn bedrijf had opgezet en nu terug was gekomen om op Cuba het op te starten en zich daar weer met zijn vrouw te vestigen.

Hij heeft voor ons een taxi gebeld die ons de volgende dag naar de luchthaven zou brengen.

Zijn ouders zijn al redelijk op leeftijd, 74 en 76 jaar en spreken geen woord Engels.

02-02-2020

Vanochtend kregen we ontbijt van zijn vader, yoghurt met vruchten, thee en koffie, broodjes erbij en eten maar.

De shampoo en het zeep die wij nog overhadden hebben we daar achtergelaten en verteld dat het voor de mensen is, die weinig geld hebben, of zij dit aan zulke mensen wilden geven.

We hebben nog gevraagd of we koffie konden krijgen, geen probleem. Koffie met de pergulator gezet en heerlijk (met een scheutje heet water erbij). Even gevraagd wat we dienden te betalen maar daar wilde hij niets van weten. We hebben uiteindelijk toch geld gegeven.

We werden 30 minuten te vroeg afgehaald en waren al om 14.00 uur op de luchthaven. Eerst de CUC’s omwisselen en daarna alvast in het rijtje gaan staan om in te checken. Om 16.20 uur vertrok het vliegtuig naar Cancun alwaar we allemaal weer uit het vliegtuig moesten daar deze hier werd schoongemaakt, voorzien van drank en voedsel en van vers personeel.
Om 11.20 uur landden we op Schiphol en een goed uurtje later zaten we in de auto naar huis.

Het was een heel aparte vakantie waar we geen van beiden spijt hebben. Heel leuke mensen ontmoet die we alles konden vragen over het regime en het leven op Cuba.

Wat ons het meest is opgevallen is, dat er geen discriminatie is. Iedereen gaat goed met elkaar om, zonder naar de kleur van de ander te kijken. Daar kunnen we nog heel wat van leren.

Een 2e dat ons is opgevallen is, dat wij ons veilig op straat voelden wanneer we ’s avonds over straat liepen. Ook een groot pluspunt voor Cuba.

Het was een geweldige vakantie!!!

chiara

Dit is een mooi einde van jullie verhaal. Groetjes en tot binnenkort (lente) in Nederland of België.