cuba-alies-marjanne.reismee.nl

Havana

22 januari

Om 3 uur opgestaan en aangekleed. Tijdens het klaarmaken van het ontbijt even mij. Telefoon gecheckt, bericht van Tui ontvangen dat er vertraging was net de vlucht, het vertrek ou nu om 9.10 uur zijn ipv 7.55 uur. Dit even aan Alies medegedeeld en voorgesteld om dan maar even bij haar koffie te drinken.

Na de koffie op naar Schiphol, het avontuur tegemoet. Om 5.15 arriveerden we op SH, even afscheid van Douwe fenomeen en naar binnen.

Op Schiphol dien je inmiddels alles zelf te doen, het valt mij nog mee dat er piloten en stewardessen aan boord zijn.

Eerst inchecken bij de automaat, dan vragen ze om een code??? Welke code, blijkt het reserveringssysteem nr te zijn, ok ingetikt. Paspoort onder het scherm plaatsen en doorgaan, vluchtnummer invullen en nog iets en dan komt de boardingpas eruit. Gelukt, door naar de bagage incheckbalie. Moet je ook zelf doen. Eerst paste mijn tas er niet in, toen weer wel, aangeven waar je heen gaat en dan zou er een label uit moeten komen voor de tas, even vastmaken aan de tas en klaar is Kees. Dan Alies haar koffer, helaas niet gelukt, bleek het label te lang te zijn en dat was niet ok, op naar de bagagebalie en daar stonden we dan wel in de rij. Koffer afgegeven en alles ok. Nu blijkt dat op de label er een extra plakker zit om bij je te houden, deze zit dus ook op mijn tas.

Dan door naar de douane, kijken naar de tekst en ja hoor Marjanne, niet gelukt, het systeem zegt: er is een medewerker naar u onderweg, niemand gezien en maar wachten. Uiteindelijk schijnt iemand in een hokje het voor elkaar te hebben gekregen dat ik er door mocht. Alies geen probleem, kon er zo door.

Er is werkelijk geen ruk te beleven op Schiphol, hebben koffie gedronken en nog iets gegeten, daarna op naar de gate. Nog even mijn telefoon opgeladen, ook handig. Wij zaten naast een jongeman die alleen 8 dagen naar Cuba ging. Had 1 excursie geboekt en verder luieren opzet resort. Dan had hij van niemand last. Wij hadden na 10 minuten inmiddels blaren op de oren en zijn maar ergens anders gaan zitten. Nog 1 x naar het toilet en toen kwam ik er achter dat ik mijn spijkerjack ergens had laten liggen. Natuurlijk nooit meer gezien. Nog navraag gedaan bij Starbucks en bij de incheckbalie maar helaas pindakaas. Koop wel een nieuwe op Cuba ?.

Om 10.04 gingen we taxiën en daarna de lucht in. De vertraging had een technische achtergrond en de captain vertelde dat er daarom een vliegtuig uit België was gekomen om de vlucht uit te voeren. We hebben alleen maar Belgische bemanning aan board zeer moeilijk te verstaan door de luidsprekers, als ze de weg maar weten naar Varadero.

We hebben samen 3 stoelen en hoeven. U geen rekening te houden met iemand anders. Het toestel zit zowiezo niet vol.

Bij de boeking heb ik een vegetarische maaltijd besteld en waarlijk, die was best lekker.

Inmiddels hebben we al een uur last van turbulentie, zijn wij geen beiden erg dol op en we moeten nog 6 uur, lekkere helden zijn wij.

Rond 16.00 uur zijn we vlekkeloos geland op Varadero AirPort. Het gaat hier een stuk sneller dan op Schiphol. Een ieder diende door eengangetje te lopen alwaar iemand zat die het paspoort controleerde en de visum stempelde. Daarna door een scanner en op naar de kofferband. De tassen en koffers stonden er al naast. Op naar het wisselloket om CUC’s te scoren, er stonden 2 mensen voor het loket en er ging er net weer 1 open, binnen no time was het geld gewisseld.

Alies had met iemand in de rij voor de douane gesproken die ook naar Havana moesten. Zij hadden een transfer naar Havana geboekt. Toen wij geld gewisseld hadden zijn we alle bussen langsgelopen moet kijken welke naar Havana zou gaan, het was de laatste in de rij. Aan de chauffeur gevraagd of er nog plaats was voor 2 personen, plek zat, in de bus zouden maar 8 personen meegaan en wij konden er bij. Toen wij en nog 4 personen in de bus zaten, ging de chauffeur rijden. Hij zei dat zo goed was. Misschien staan de andere 4 personen u nog op de bus te wachten op de luchthaven.

De chauffeur heeft bij aankomst in Havana onze host gebeld en ons inde buurt van de B&B afgezet.

En dit alles voor CUC 50.== dat was alvast een meevaller.

Van de B&B. Let je je niet al te veel voorstellen, het ie een kamer met badkamer, erg gehorig en keiharde bedden. Even op bed gelegen en nu hebben we net besteld in een restaurant net om de hoek van de B&B.

Het wordt toch wel een beetje. Vroeg naar bed vanavond, we zijn sper slot van rekening nu alweer 28 uur op.

Het werd toch nog een hele wandeling, we konden het huis niet vinden en hebben denk ik wel 3 rondjes gelopen zonder echt te herkennen waar we waren, uiteindelijk toch gevonden in het donker.

Eindelijk naar bed.

De hele nacht is er ergens in de straat muziek aan voor de rest hoor je na 00.00 uur niets.

Morgen Havana verkennen.

De temperatuur was toen we aankwamen in Cuba, rond de 20gr.C. s’Avonds was het best fris.

23 januari 2020

De bedden zijn hard maar slapen een soort van goed, we waren goed uitgerust om na het ontbijt Havana old town in te gaan. We zijn eerst naar de kust gelopen en daarna lopen langs de boulevard, de Malecon, van 7 km welke door de Amerikanen in 1902 is aangelegd. Het waait behoorlijk en er zijn hoge golven, mooi om te zien. De kleur van het water is schitterend van lichtblauw tot heel diep donkerblauw. Aan het einde van boulevard is het oude centrum met winkeltjes, barretjes, restaurants en alles wat daar tussen zit erg gezellige wijk.

De oude taxi’s staan er prachtig bij maar stinken dat ze doen wanneer ze rijden.

We hebben diverse malen iets gedronken en als lunch een broodje genomen, smaakte goed.

Na nog wat rondgelopen te hebben stonden we te wachten voor het Gran Teatro de la Havana.

We raakten aan de praat met een Cubaanse vrouw en zij wist ons het een en ander te vertellen over de omgeving, het bleek dat zij gids was. We hebben voor morgen een afspraak gemaakt om een excursie te doen in Havana van 2 uur. We zien haar om 10 uur bij het Teatro.

Inmiddels hebben we ook een kaart gekocht om te kunnen internetten.

Aan het einde van de middag zijn we naar de kamer gegaan om nog even uit te rusten alvorens te gaan eten.

Barry

Leuk, de foto's en het verhaal. Have fun!

Coby

Leuk Marjanne, voor ons ook herinneringen

Arnoud

Lekker aan het genieten! Ik heb de huurauto al zien staan...