cuba-alies-marjanne.reismee.nl

De aanloop naar Cuba

18-01-2020

Cuba, we komen eraan!!!

Het is bijna zover, we gaan op weg naar Cuba, Alies en ik, even de zon opzoeken in deze tijd van het jaar is wel lekker. Nog 4 nachtjes slapen, alhoewel de laatste nacht erg kost zal zijn. Om 4 uur vertrekken we naar Schiphol, Douwe brengt ons op dit vreselijke tijdstip naar Schiphol.

Inmiddels hebben we veel informatie gekregen en veel gelezen. Op Cuba hebben we een auto gehuurd voor 7 dagen. Daar ik bij de boeking alleen de auto kon ophalen op Havana Airport heb ik even contact opgenomen met Tui Cars. De vriendelijke man aan de lijn wist mij te vertellen dat wanneer het afhaalpunt gewijzigd zou gaan worden, we, waarschijnlijk, geen auto meer ouden hebben, dan was ie weg. We hebben het maar zo gelaten en halen de auto op, op het vliegveld.

Hij wist ook nog te vertellen dat op dit moment de benzine erg schaars was en dat hij aanraadde om bij elke benzinepomp te gaan tanken, al was het maar 2 ltr. Toch even een beetje buikpijn hierover gehad. Wat te doen wanneer we in de middle of nowhere stil komen te staan…….

2 weken geleden een mailtje gekregen van Antonio, hij is onze eerste host in Havana. Bij hem navraag gedaan hoe het ervoor stond in Cuba mbt de benzine. Hij wist van niets en heeft nog extra navraag gedaan maar volgens hem was er geen probleem, daar gaan we voor.

In Cuba heb je eigenlijk maar twee smaakjes. De Especial is de brandstof die je moet tanken. Dit is de ‘gewone’ benzine. De andere variant, Regular, is eigenlijk hetzelfde als de Especial, maar dan verdunt. Niet zo goed voor de auto dus.

En daar kwam de afzegging van onze boeking in Cienfiego, ging niet door en we kregen ons geld terug. Er werd niet medegedeeld waarom het niet door kon gaan. We konden op zoek naar een nieuw adresje. Dit is op zich geen probleem er zijn genoeg kamers te huur in heel Cuba. Het was dus niet lastig om een nieuwe kamer te vinden. Wat wel lastig was om een kamer te vinden in Sagua La Grande. Hier was alles al begin oktober volgeboekt.

We wilden daar overnachten daar dit iets over de helft van de terugtocht naar het vliegveld tussen Trinidad en Varadero in en een mooie stad zou zijn.

Nu gaan we overnachten in Colon, dit is iets dichter bij het Varadero maar niet zo’n mooie stad om te bezichtigen.

Afgelopen week heeft Arnoud alle gegevens op MAPS ME gezet, een app op de telefoon die zonder GPS werkt. Hij heeft alle plaatsen ingevoerd waar we overnachten alleen bij de laatste overnachting had hij toch een vraag waarom we een kamer in Italië geboekt hadden: Milazzo. Mooie plaats ligt ook aan de kust maar we moeten naar Matanzas. Vraag met niet hoe dit kon gebeuren, geen idee. We konden gelukkig zonder kosten annuleren. Nu hebben we een B&B in Matanzas vlakbij de zee. Kunnen we laatste middag nog even van het strand genieten.

We hopen dat we af en toe iets van ons te laten horen, een bericht versturen wordt een lastige bezigheid daar de internet verbinding in Cuba niet al te best is. We dienen een ETECSA internet kaart te kopen en dan een wifi-hotspot te zoeken, Die herken je aan de pleinen waar het vrij druk is en praktisch iedereen daar met een telefoon in de hand staat. We gaan het gewoon proberen.

Tot Cuba,

Alies en Marjanne

Johan

Veel plezier. Mogelijk kun je op Cuba een sigaar uit andermans doos roken :-)